Mee in de hype van CHatGPT, TikTok of Instagram: het belang van een (goed) marketingplan

31 juli 2023

Soms kom ik bij ondernemers terecht die vinden dat ze meer met ChatGPT of Tiktok moeten doen’’, vertelt Elham Elham Mohseni, marketing coach en adviseur bij Brilliant Work. “Onlangs hoorde ik een ondernemer zeggen: ‘we moeten zeker meer gaan inzetten op ChatGPT en TikTok’. Toen ik vroeg naar een specifiek plan voor het gebruik van ChatGPT, kwam er geen duidelijk antwoord. ‘Geen idee, maar iedereen doet het’, vertelde hij. Ook was de keuze voor TikTok opvallend, gezien hun doelgroep voornamelijk uit 50-plussers bestaat.”

“Het valt mij op dat ondernemers geregeld de neiging hebben om mee te gaan met de nieuwste trends, laat Elham weten. “Zoals Instagram, TikTok of ChatGPT, zonder daar een duidelijk geformuleerd marketingplan voor te hebben. Deze willekeurige aanpak brengt echter geen merkbare resultaten voort, zeker wanneer er geen helder overzicht bestaat van welk marketingkanaal daadwerkelijk relevant is voor hun specifieke doelgroep.”

SWOT-analyse ongebruikt op de Drive

“Wanneer ik vervolgens naar hun marketingplan informeer, blijkt dit vaak niet te bestaan. Of ik krijg letterlijk te horen: ja, een stagiair heeft ooit een SWOT-analyse opgesteld; die zou ergens op de Drive moeten staan. Dat is een gemiste kans. Met een goed marketingplan kun je niet alleen beter focussen en sneller groeien, maar ook nieuwe tools of platformen eenvoudiger evalueren en integreren.”

Wanneer start je met het opstellen van je marketingstrategie en hoe creëer je een marketingplan? “In feite zou je al over je marketingstrategie moeten hebben nagedacht voordat je je bedrijf bij de KvK registreert”, legt Elham uit. “Als je start met ondernemen, heb je meestal al een helder idee van je product of dienst. Het is dan van cruciaal belang om gelijk na te denken over je beoogde doelgroep.” 

Marketing is meer dan social media of adverteren alleen

“Het specificeren van je klant en je product en/of dienst maakt een belangrijk onderdeel uit van je marketing. Veel ondernemers zien marketing vaak alleen als het plaatsen van berichten op sociale media of het adverteren op Google”, vertelt Elham. “Maar in realiteit, is marketing veel uitgebreider dan dat. Het omvat onder andere ook het identificeren van jouw doelgroep, het vaststellen van je unieke toegevoegde waarde en het uitwerken van strategieën om klanten aan te trekken.”

“Je marketingplan kan de gids zijn voor je verkoop, je online zichtbaarheid en de content voor je website. Dit is niet alleen van toepassing op startende ondernemers, maar ook op ervaren ondernemers. Helaas betreed ik nog te vaak MKB-bedrijven die graag hun prestaties willen verbeteren, maar die nog geen (goed) marketingplan hebben.”

Geen plan, geen goede groei

En toch slagen sommige bedrijven erin om het (in de eerste jaren) goed te doen zonder een plan. Hoe kan dat? “Dat kan bijvoorbeeld komen omdat de verkoop via netwerken loopt en ze goede relaties hebben,” legt Elham uit. “Dat is dan wel een verkoopkanaal waar je als ondernemer weinig invloed op hebt. Een marketingplan is ook niet voor elk bedrijf noodzakelijk; sommige bedrijven functioneren prima zonder. Tegelijkertijd is het ook niet altijd een garantie voor succes”, legt hij uit. 

“Over het algemeen, als je je winst wilt maximaliseren of wilt groeien, is een marketingplan van onschatbare waarde. En het hoeft niet meteen een gigantisch document te worden. Begin gewoon met het belangrijkste, zoals een dienst/doelgroep-matrix.” 

Dienst/doelgroep-matrix

Om een goede basisopzet te maken, hieronder stapsgewijs wat daar in kan staan.

Begin met het opschrijven van je diensten en doelgroepen. Maar dan een lijst van je diensten en je doelgroepen en dan ga je aan de slag met het stappenplan voor iedere dienst & doelgroep (combinatie). 

Werk vervolgens de combinaties verder uit met de volgende elementen:

1.Doelgroep

Geef een gedetailleerde beschrijving van je doelgroep. Houd hierbij rekening met aspecten zoals leeftijd, geslacht, locatie en andere relevante kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan of ze vaak een huis bezitten, of ze kinderen hebben en wat hun besteedbaar inkomen is. Door deze aspecten goed uit te werken, krijg je een duidelijk beeld van je potentiële klanten.

2.Behoeften

Wat is de specifieke behoefte of het algemene doel van je doelgroep? Wat willen ze bereiken?

3.Uitdagingen

Welke problemen komt je doelgroep tegen bij het vervullen van hun behoefte of het bereiken van hun doel?

4.Waarde

Wat is de waarde van je product of dienst? Koppel dit aan de behoeften van je doelgroep en de problemen die ze tegenkomen.

5.Waardecommunicatie

Je hebt de waarde van je product of dienst vastgesteld, maar hoe ga je dit communiceren? Hoe overtuig je je doelgroep van deze waarde?

6.Concurrenten

Wie zijn je belangrijkste concurrenten en wat zijn hun sterke punten? Het in kaart brengen van de markt kan je helpen je positionering te bepalen en te definiëren.

7.Keuze voor jou

Wat zijn de redenen voor je doelgroep om voor jouw bedrijf te kiezen?

8.Tegenargumenten

Waarom zou je doelgroep voor een ander kiezen? Is er een tegenargument voor die reden?

9.Acquisitiestrategie en ROI

Hoe ga je klanten werven? Welke kanalen ga je gebruiken? Hoeveel tijd en geld ga je hierin investeren en wat levert het op? De ROI (=return on investment) is niet altijd direct meetbaar, maar je kunt met verschillende meetbare gegevens werken. Uiteindelijk moet duidelijk worden welke kanalen het meest effectief zijn.

10.Data

Verzamel je data? Wat doe je ermee? Is er sprake van continue verbetering? Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld Google Analytics geïnstalleerd, maar doen daar vervolgens weinig mee.

11.Retentie

Het is vaak makkelijker om aan bestaande klanten te verkopen. Maak je gebruik van retentie- (=vasthouden van klanten) of re-marketingstrategieën? Stuur je bijvoorbeeld gepersonaliseerde nieuwsbrieven?

12.Gewenste site

Op basis van de waarde die je hebt beschreven en hoe dit je overbrengt, wat zou er op de site moeten staan qua content? Toets eens of je huidige site daaraan voldoet! 

“Dit is natuurlijk simpel uitgelegd, maar dit is wel de basis”, legt Elham uit. “Het helpt je te begrijpen wie je klanten zijn, wat ze willen, hoe je hen kunt bereiken en hoe je je producten of diensten het best kunt promoten. Het geeft inzicht in je concurrentie en helpt je te onderscheiden in de markt. Bovendien helpt het je middelen efficiënt te beheren en te investeren waar ze de grootste impact hebben. Succes!”

Wil jij marketingadvies over hoe het wel moet en welk verkoopkanaal wél bij jouw product en/of dienst past? Neem dan contact op met Brilliant Work. Veel van onze coachings- en adviestrajecten gesubsidieerd, zodat jij meer geld overhoudt voor (online) marketing.  

Meer blog artikelen

Esther Lucassen nieuwsbrief maart
26 april 2024

Nieuwsbrief maart 2024

Met nieuws over: Ontmoet onze nieuwe HR-bedrijfscoach en interim HR-manager Esther Lucassen Inschrijvingen voor de editie van 2024 van de Top 250 zijn nu [...]

Meer omzet in het buitenland halen door middel van exportcoaching.
22 februari 2024

6 Tips om zonder gedoe veel omzet te halen in het buitenland

Hoe krijg ik snel, langdurig en zonder gedoe veel omzet in het buitenland? Veel ondernemers die ik spreek hebben de wens om te beginnen [...]

Search