‘Ik ben mezelf gaan klonen’

27 juni 2023

Brilliant Work bestaat 7,5 jaar:
interview met Lizanne Jakobs (oprichtster)

“Ik heb lange tijd in de UK gewoond en daar was ik al begonnen met coaching”, vertelt Lizanne Jakobs, oprichtster van Brilliant Work. “Bij terugkomst in Nederland in 2014 , merkte ik dat er geen bedrijfscoachingsbureau was dat echt allround ZZP’ers, MKB-ers, managers en teams hielp. En bijna niemand werkte destijds met subsidies. Daar ben ik toen zelf maar mee begonnen.”  

Lizanne begon 13 jaar geleden in de UK al als bedrijfscoach. “Mijn oudste kind werd geboren en ik zocht iets wat meer in de buurt was én waarbij ik wel mijn kennis van het bedrijfsleven kon inzetten. Ook daar werkte ik als coach met subsidies. Toen ik terugkwam in Nederland, heb ik uiteraard ook marktonderzoek gedaan en daar kwam uit dat er toen al zo’n 100.000 coaches en adviseurs waren. Maar de meesten konden er niet van leven, die deden het ernaast”, legt Lizanne uit. “Omdat ik de kennis en ervaring vanuit de UK had, ben ik op zoek gegaan naar subsidies. Toen dacht ik ‘ik ga het gewoon proberen’.” 

'Ik ben mezelf gaan klonen'

“In eerste instantie wilde ik voor mezelf beginnen om mezelf in werk te voorzien”, vertelt Lizanne. “Al snel na de oprichting van Brilliant Work, besloot ik dat ik meer een allround bedrijf wilde in de zin van dat ik op alle vlakken coaching wilde aanbieden, zoals starterscoaching, marketing, leiderschap, salescoaching e.d. Ik heb zelf best een brede werkervaring, maar ik wilde ook diensten aanbieden van zaken die ik niet kon, zoals HR en digitale marketing”, legt ze uit. 

“Ik ben toen mensen gaan zoeken die daarin gespecialiseerd zijn, zoals Martine Pauw op HR. “Maar ik wilde ook mensen aantrekken die net als mij, een brede ervaring hebben. ‘Je moet jezelf klonen’ had iemand ooit tegen mij gezegd. Ivar van Asten en Willem van Putten zijn daar goede voorbeelden van: die zijn namelijk ook allround coach en adviseur met veel internationale ervaring.” 

team brilliant work volledig coaching export sales

‘Onze klanten hebben vaak meer dan één uitdaging’

“De klanten die wij hebben, willen ook niet naar 12 verschillende bureaus als ze bedrijfscoaching zoeken. Ze hebben al vaak een boekhouder hier en een jurist daar, en dan willen ze graag dat die coaching en de advisering vanuit één bureau geregeld kan worden”, legt Lizanne uit. “Voor de klant is het vooral handig dat ze bij ons alles onder één dak vinden. Zij kunnen dan makkelijker variëren in welk coach en type coaching ze willen. En ook een subsidiepot gebruiken met meerdere coaches die daar onder vallen.” 

“Klanten komen namelijk vaak bij ons als ze één bepaalde wens of probleem hebben, zoals hun omzet verhogen of exporteren. Maar gaandeweg blijkt vaak dat er meer wensen of pijnpunten zijn, zoals bijvoorbeeld de sfeer in hun team of hoe ze hun productiviteit gaan opschroeven.” 

Alle begin is lastig, zo ook voor Lizanne

“In het begin van het ondernemen 13 jaar geleden, vond ik vooral de zaken met de belastingdienst lastig: hoe zit dat met de BTW, belastingaangifte en je eigen boekhouding bijhouden? Ik kon wel eens nerveus worden als ik weer een brief van de belastingdienst kreeg”, vertelt Lizanne. “Ik denk dat dit veel starters geldt: hoe zorg je dat je je financiële administratie goed op orde hebt? Gelukkig had ik tijdens mijn coach-opleiding bij Ology meerdere mensen die ik altijd kon bellen.”  

“Eigenlijk is mijn passie voor coachen en adviseren voortgekomen uit één van mijn vorige banen. Als Territory Manager bij Hyster & Yale forklift trucks, ging ik naar verschillende distributeurs toe. Van Polen tot aan Malaga bezocht ik ze en daar zag ik niet alleen cultuur verschillen, maar vooral hoe ze hun bedrijf hadden ingericht, bijvoorbeeld de voorraadinkoop”, legt Lizanne uit.

“Hier is het zaak dat de afdelingen onderling goed samenwerken, maar ook dat er binnen het bedrijf logisch wordt nagedacht. Als je goed nadenkt, weet je precies wat je op voorraad nodig hebt als je kijkt naar het aantal en soort heftrucks dat je servicet voor de klanten in jouw gebied. Dat werkt bij andere bedrijven net zo: als alle processen en doelstellingen optimaal zijn ingericht en er een goede communicatie is, werkt het leuker, is het minder stressvol en is het bedrijf winstgevender.” 

Lastige & leuke klanten

“Lastige klanten vind ik klanten die niet openstaan voor verandering”, vertelt Lizanne. “Het is heel makkelijk om naar de economie of je personeel te wijzen en dan te zeggen ‘het ligt allemaal niet aan mij’. Je moet zelf als directeur of manager ook echt willen zien wat jouw rol in het geheel is. Klanten die zeggen ‘geef me even 10 tips’, dat werkt niet. Ook klanten die bij voorbaat al zeggen ‘dat kan hier niet’ vind ik lastig: bedrijfscoaching moet echt van twee kanten komen.” 

“Leuke klanten vind ik klanten waarbij meerdere zaken spelen. Dus bijvoorbeeld een bedrijf waar meerdere afdelingen zijn en de bedrijfsprocessen complexer zijn”, legt Lizanne uit. “En ik vind natuurlijk klanten leuk die openstaan voor coaching; die na jouw bezoek er echt mee aan de slag gaan.” 

‘Zelf heb ik ook nog wel wat doelen’

“Een coachingstraject is geslaagd als een klant zijn eigen doelen heeft behaald. Ik vind het zelf erg leuk om de doelenposter, waar wij veel mee werken, van het begin van het traject erbij te halen en te zeggen: ‘kijk: dit hebben we bereikt’.” 

Waar Lizanne zelf met Brilliant Work over 7,5 jaar wil staan? “Ik hoop eigenlijk dat wij over 7,5 jaar gewoon nog doen wat we nu al doen. Ik hoop wel dat nieuwe klanten ons nog makkelijker weten te vinden en ook meer weten dat er echt veel subsidie beschikbaar is voor coaching en advies. Zelf zou ik nog wel een boek willen schrijven over goed ondernemerschap. Maar dat hoop ik echt wel eerder dan over 7,5 jaar van nu te hebben geschreven”, vertelt ze lachend.  

Lizanne heeft nog drie tips voor ondernemers:

  1. Je moet echt kijken naar waar je goed in bent én tegelijkertijd ook of iemand daar wel op zit te wachten. Soms is er te veel concurrentie op een bepaald dienst of product en dan kost het meer energie dan dat het oplevert. Ga naar iets op zoek waar mensen op zitten te wachten.
  2. Je balans tussen denken en doen moet goed zijn. Sommige mensen zitten 10 jaar in hun schuur op een fysiek product te broeden of eindeloos aan het nadenken over hun logo. Die gaan failliet, want die hebben geen omzet. Je hebt ook mensen die alleen maar aan het ‘doen’ zijn, maar die raken overspannen of kunnen nooit groeien, omdat ze elke keer te uitvoerig bezig zijn zonder na te denken over strategie of groei. 
  3. Leer omgaan met tegenslagen: je moet als ondernemer echt tegen tegenslagen kunnen. Soms lopen zaken niet zoals je ze gepland hebt of is het werk niet zo leuk meer. Dan mag je echt wel even balen, maar vervolgens moet je wel iets gaan doen om de situatie aan te pakken. Blijf er niet in hangen! Zoals de Engelsen zeggen: when life gives you lemons, you make lemonade.” 

Meer blog artikelen

Brilliant Work HR coaching
3 juni 2024

Met de juiste tools kunnen bedrijven en werknemers elkaar laten groeien

Onlangs is HR-coach Esther Lucassen aangesloten bij het team van Brilliant Work. Zij richt zich op de menselijke kant van organisaties in verandering en [...]

Esther Lucassen nieuwsbrief maart
26 april 2024

Nieuwsbrief maart 2024

Met nieuws over: Ontmoet onze nieuwe HR-bedrijfscoach en interim HR-manager Esther Lucassen Inschrijvingen voor de editie van 2024 van de Top 250 zijn nu [...]

Zoek