8 tips voor een minimale coronamaatregelen-impact op je bedrijf

12 april 2020

Je hebt een bedrijf en nu is de wereld behoorlijk op zijn kop vanwege corona en alle maatregelen daarom heen. Wat moet je doen als ondernemer? En hoe moet je denken? Je moet een aantal dingen radicaal anders doen maar dezelfde mindset hebben als altijd.

Wat bedoel ik daar nou mee? Of het nu goed gaat of slecht gaat met de economie, je moet altijd flexibel en vooruitgericht denken. Kijken wat er wel kan. In goede tijden heb je meer concurrentie, in slechte tijden ben je misschien de enige die doorploegt van je concurrenten. Ik wil het niet kleiner maken dan het is, zeker bepaalde sectoren worden enorm getroffen. Waar ik het over heb, is kijken wat er in jouw macht ligt en dat is zelden niets.

  1. Weeg af wat er echt urgent is en wat niet. Wat moet er vandaag af, deze week of deze maand? Begin met wat er vandaag per se af moet en besteed de rest van je werktijd elke dag aan het nadenken en uitvoeren van de punten in dit blog.
  2. Wees lief voor jezelf . Als je nu druk bent omdat je kinderen thuis zitten, omdat je zelf ziek bent, omdat je zieke familieleden verzorgt of boodschappen doet voor ouderen die het huis nu niet uit durven, dan heeft dat voorrang. Dat is OK. Als jij omvalt dan valt ook je bedrijf om en dat willen we niet. Dus wees realistisch in wat je nu kunt doen.
  3. Herzie je doel voor het komende jaar. Moet je je omzet verwachting bijstellen? Verkoop je pindakaas of paracetamol dan zit je waarschijnlijk op rozen. Maar als je in kapitaal goederen zit, een sportschool runt of een evenementenbureau dan zul je waarschijnlijk een flinke deuk in je omzet hebben. Stel je erop in dat dat nu eenmaal zo is hoe rottig dat ook voelt. Hoe eerder je aan dat idee went, hoe rustiger je brein is en hoe beter je kunt nadenken over wat wel kan.
  4. Bedien je klanten anders. Als bedrijfscoach hebben mijn collega’s en ik een behoorlijk deel van onze gesprekken met klanten altijd al via Skype gedaan, dus dat aandeel verhogen was niet heel moeilijk. Wel gaf ik veel workshops en speeches en dat is nu vervangen door webinars dus dat vergde even wat onderzoek naar de beste software bijvoorbeeld. Dus hoe kun jij anders leveren? Restaurants gaan massaal over op afhaal, artsen deels via Skype of soortgelijk. Zelfs de Efteling biedt nu on-line lessen voor kinderen om hun klanten warm te houden nu het park dicht zit.
  5. Kijk naar je kosten. Kun je die laag of flexibel houden? Zorgen dat je kosten vooral omzetgerelateerd zijn is altijd een goede strategie om aan te houden, hoge overheads zijn vaak de reden dat bedrijven failliet gaan, zelfs in goede tijden. En misschien zijn er betalingen die je in delen kunt doen of in overleg uitstellen dus praat ook met je leveranciers.
  6. Neem de tijd voor je interne organisatie. Alles van je bureau opruimen, je kantoor verven, je boekhouding eens goed doorlichten, overstappen op betere software, een on-line cursus volgen of boeken lezen op je vakgebied, je netwerk warmhouden via mail/Skype/telefoon of een gezamenlijke wandeling op 1,5 meter afstand. Nu bouwen aan de achterkant van je bedrijf helpt niet op de korte termijn, maar zorgt ervoor dat als de maatregelen straks worden opgeheven jouw bedrijf er helemaal klaar voor is om weer door te stomen.
  7. Kijk wat voor overheidshulp er is. Op o.a. de site van de KvK kun je zien wat voor maatregelen er allemaal zijn. Zo is er bijvoorbeeld hulp voor ondernemers die onder bijstandsniveau komen of die personeel in dienst hebben. Je kunt makkelijker een lening krijgen en veel betalingen aan de gemeente of overheid uitstellen.
  8. Neem je marketing en verkoop strategie goed onder de loep. Moet je je klanten op een andere manier gaan werven? Waar je het eerst deed via netwerken moet het nu misschien via een webinar of social media. Of ouderwets flyeren als je klanten consumenten zijn. Bij bedrijven zit nu eenmaal niet veel personeel, dus daar ouderwets flyeren werkt niet. Accepteer dat sommige potentiële klanten nu hun beslissingen uitstellen maar verwaarloos die groep niet. Ook in deze tijden kun je in veel sectoren nog steeds nieuwe business winnen dus doe dat gewoon.

Hopelijk helpen deze tips je om de komende tijd goed door te komen. Wil je praktische hulp bij het uitvoeren van deze stappen? Een sparring partner om hier even goed over na te denken? Of vindt je het nog lastig om zo positief te denken over je bedrijf nu? Neem dan contact met ons op. De gesubsidieerde bedrijfscoaching van Brilliant Work loopt gewoon door, dus samen kunnen we kijken waar jij voor in aanmerking komt.

Lizanne Jakobs, Oprichtster Brilliant Work/bedrijfscoach

Verkozen tot beste MKB coachings- en adviesbureau van NL voor 2019

Meer blog artikelen

240_F_57952028_wzxFCINnq6EXSlW5wqXm1TYE1ZmEwJEj
20 april 2020

Wat is een organisatie opstelling?

Ken je dat? Dat jou dingen overkomen in je organisatie die je niet (logisch) kunt verklaren? Of waarover maar geen echte duidelijkheid komt, zoals [...]

briskrwebinargroeien
1 juli 2020

Listen to the replay of our webinar on growing your company quickly and stress free!

Recently Lizanne Jakobs was invited bij Briskr to give a webinar on how to grow your company quickly and stress free. You can watch [...]

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Gratis adviesgesprek

Vul hieronder je gegevens in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Hierbij kijken we waar je wensen en behoeftes liggen en gaan we samen kijken hoe we je succes kunnen accelereren!