Hoe krijg ik meer eigenaarschap in mijn bedrijf?

Een veelgehoorde klacht bij bedrijven waar we komen is dat de medewerkers geen eigenaarschap vertonen in hun werk.

Als eigenaar of directeur voel je je vaak heel verantwoordelijk voor wat er gebeurd in de zaak, maar je mensen misschien niet. Ze doen vaak niet wat ze beloven. Of ze vervullen hun taken niet zoals jij dat in gedachten had of in hun taakomschrijving staat.

Hoe komt dat toch? Ik een blog artikel als dit zal ik niet pretenderen het allesomvattende antwoord in een bladzijde te kunnen beantwoorden voor alle bedrijven in alle situaties. Maar er zijn wel een aantal veelvoorkomende redenen die we hier kunnen noemen. Kijk voor jezelf en voor jouw bedrijf of dit herkenbaar is:

Je mensen hebben het gevoel dat het toch niet zo uitmaakt wat ze doen. Er is geen duidelijk doel waar het bedrijf op af stevent.

Er is geen duidelijke taakomschrijving voor je mensen met wat ze geacht worden te doen en hoe je dat gaat meten aan het eind van de maand/kwartaal/jaar.

Je werknemers doen werk dat niet bij ze past of ze motiveert. Kijk je wel echt goed wat ze willen van hun loopbaan en ondersteun je ze hierin?

Het management vertoont zelf ook niet altijd eigenaarschap. Je kunt wel willen dat je mensen optimaal presteren, maar als je zelf het goede voorbeeld niet altijd geeft dan kun je het wel schudden.

Er zijn geen konsekwenties aan verbonden als je mensen niet doen wat ze zouden moeten doen. Er wordt niets over gezegd of mee gedaan, je laat slecht gedrag toe.

Je delegeert niet genoeg verantwoordelijkheid. Mensen kunnen alleen eigenaarschap laten zien als ze ook echt eigenaar van iets zijn.

Misschien herken je wel een of meerdere symptomen in dit lijstje in dit bedrijf of vraag je je af hoe je medewerkers eigenlijk vinden dat het hiermee is gesteld. Of misschien ben je zelf werknemer in zo’n bedrijf.

Het is ook niet makkelijk om alle zaken hierboven altijd goed te doen, en zeker als het goed gaat met de zaak en we allemaal druk zijn dan schiet goed leiderschap en goed personeelsmanagement er soms wel eens bij in. Dat kun je je een tijdje veroorloven, maar niet op de lange duur als je wilt dat je een positieve werk cultuur wilt houden.

In dat geval kunnen we helpen door samen een traject aan te gaan en te kijken hoe we het eigenaarschap of ander gedrag (nog verder) kunnen verbeteren of verankeren in jouw bedrijf. Hierbij kijken we altijd naar zowel de harde kant van de zaken (bedrijfsdoelen, taakomschrijvingen, structuur van voortgangsgesprekken) maar ook naar de zachte kant (leiderschap, kernwaardes en cultuur van het bedrijf). Meestal kunnen we deze trajecten aanbieden met behulp van subsidie, dus vraag ons naar de mogelijkheden.

De auteur:

Lizanne Jakobs is oprichtster van Brilliant Work, een bedrijfscoachings en adviesbureau met een team van energieke, ervaren experts. Ze is zelf sinds 2010 actief als bedrijfscoach. Dit artikel mag worden verveelvoudigd als de bron er maar altijd bij wordt vermeld.

Schuiven naar boven

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Saul Janssen

Ik bel je graag om te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.

App ons