“Zie ChatGPT als je sparringpartner of je nieuwe medewerker en vergeet daarbij niet jezelf te introduceren”

Danny den Hartog achter computer ChatGPT AI coach
16 mei 2023

Vijf tips hoe jij ChatGPT kunt inzetten om je bedrijf
te verbeteren en meer omzet te krijgen

“Heel veel mensen maken de fout om er zomaar een tekst in te zetten die ze verbeterd willen hebben met ChatGPT. Deze tool moet je echt zien als een sparringpartner of een nieuwe werknemer, dus je moet jezelf, je diensten en je producten eerst goed introduceren. Doe dat wel in dezelfde chat, anders vergeet de AI wie je bent en wat je doet.”

Danny den Hartog (foto) is coach bij Brilliant Work en sinds kort ook AI-coach. Hij gebruikt ChatGPT al geruime tijd en weet precies hoe ondernemers deze nieuwe tool kunnen inzetten voor hun onderneming.

1. Geld en tijd besparen

“ChatGPT kan je echt helpen om tijd en geld te besparen en een groot deel van de risico’s weg te nemen”, vertelt Danny. “Stel dat je een nieuw product of dienst wilt lanceren: het is belangrijk om jezelf eerst aan de AI te introduceren en je ideale klant te beschrijven. Stel dat je een nieuw type gieter op de markt wilt brengen, dan kun je daarna specifieke vragen stellen, zoals ‘welke problemen denk je dat die ideale klant heeft die die nieuwe gieter zou kunnen oplossen?”

“Je kunt ook vragen hoe de markt van gieters eruitziet en welke productinnovaties er zijn of zouden kunnen zijn. Je zult zien dat de antwoorden steeds beter worden en steeds relevanter voor jouw nieuwe dienst en product.”

euro geld subsidie rekenmachine
IMG_20230215_090028

2. ChatGPT helpt je je ideale klant beter te leren kennen

“Je kunt ook ChatGPT gebruiken om jouw klant beter te leren kennen. Uiteraard gaat er niets boven persoonlijk contact met je klant en deze ook te bellen, maar ChatGPT is wel de volgende stap. Je kunt een veel bredere analyse krijgen van wat jouw ideale klant wil. En op basis daarvan kun je bijvoorbeeld een veel relevantere gieter ontwikkelen die echt past bij de behoefte die er op de markt is.”

“Maar stel dat je nog niet (goed) weet wie jouw ideale klant is”, vult Danny aan, “dan kun je een tweede chat aanmaken waarin je je bedrijf en je diensten voorstelt. Daarbij is jouw dienst dan een oplossing voor een probleem. Dan kun je ChatGPT letterlijk de vraag stellen ‘wie denk je dat met deze problemen te kampen heeft?’. Dan krijg je ideale klantgroepen of segmenten waar je verder mee kan werken. Daar kun je dan weer de diepte mee in gaan door te vragen wat de problemen zijn van die specifieke doelgroep.”

3. Gebruik ChatGPT doelgericht en maak specifieke prompts

Voordat je aan de slag gaat met ChatGPT, is het goed om in Google Docs of welk ander document dan ook, op te schrijven welk doel je voor ogen hebt, laat Danny weten. “Als je geen structuur aanbrengt in het gebruik van ChatGPT, kan het ingewikkeld worden. Vaak gebruik je meerdere chats, omdat dat per product of dienst of vraag kan verschillen. Als je alles in één chat zet en je jouw ideale klant hebt beschreven, zal ChatGPT daarop terugkomen en niet jouw ideale klant gaan zoeken in de beschikbare data.”

Een prompt is een vraag, zoekopdracht of commando dat je invoert. “Hierbij is het belangrijk dat je specifiek bent en context geeft”, vertelt Danny. “De kwaliteit van jouw vragen bepaalt de kwaliteit van de antwoorden. Het hoeft dus niet per se een korte opdracht te zijn. Soms helpt het ook om ChatGPT te vragen of hij het begrepen heeft.”

240_F_56669163_KxHd7T8R1aBa2CaKZomLe5Uiw0uSXEuh
V9E-B8m0

4. Gebruik ChatGPT voor jouw eerste klantcontact

Vooral voor grote bedrijven of bedrijven in de energiesector is het handig om ChatGPT te linken om klantvragen te beantwoorden. “Met één chatbot kun je dan miljoenen klantvragen beantwoorden, waar je anders een heel leger van medewerkers voor moet hebben. Door de huidige personeelstekorten kan dit ook een goede manier zijn om ChatGPT in te zetten”, vertelt Danny.

“De chatbot geeft dan antwoord op veel voorkomende vragen, maar je moet uiteraard altijd de mogelijkheid openhouden dat jouw klanten ook met echte mensen kunnen praten of bellen. Je kunt het ook gebruiken voor technische instructies. Wat ik bijvoorbeeld grappig vind, is dat je ook de prompt kunt gebruiken ‘leg dit uit aan een vijfjarige’. Op die manier kun je echt iedereen bedienen.”

5. Ga niet zitten wachten, maar ga er nu mee aan de slag!

De allerbelangrijkste tip die Danny heeft, is ook misschien wel de lastigste voor iedereen: ga niet zitten wachten, maar ga er nu mee aan de slag! “Als je hier niet in meegaat, word je een dinosaurus en zal jij of jouw bedrijf uitsterven. Je zult echt de boot missen als je dit niet omarmt. Je concurrenten zijn namelijk ook al bezig met dit onderwerp: iedereen heeft dezelfde toegang, want alles is gratis. Vraag jezelf af: wat kan ik sneller, beter of goedkoper doen? Door met ChatGPT aan de slag te gaan, kun je ook nieuwe bedrijfsideeën krijgen en dat is de grootste toegevoegde waarde.”

“De levenslijn van elk bedrijf is marketing en verkoop. Als je niet bezig bent met het werven van nieuwe klanten, bijvoorbeeld via sociale media, kan het slecht aflopen met je bedrijf. Een medewerker of stagiair zet misschien maar één bericht per sociaal media-kanaal per week online. Dat levert misschien 50 views op. Als je concurrent ChatGPT inzet, kan die bijvoorbeeld twee berichten per dag voor je bedenken en schrijven. Als die per bericht ook 50 views opleveren, dan heeft jouw concurrent 14 keer meer zichtbaarheid dan jij! En dus ook 14 keer meer mogelijkheid om potentiële klanten aan te spreken.”

plan

Wij helpen jou bij het inzetten van ChatGPT voor je bedrijf

Danny laat weten dat ChatGPT echt kan worden ingezet voor strategische vragen. Hij wil vooral benadrukken dat je als CEO of eigenaar van een bedrijf het niet meteen moet uitbesteden, maar je er echt in moet verdiepen. “Stel vragen over de mogelijkheden.” Hij kan als AI-coach samen met jou een zogenaamde ‘deep dive’ doen om te zien hoe ChatGPT jouw onderneming kan versterken.

Daarnaast laat hij weten dat ChatGPT ook uitermate geschikt is voor ondernemers die internationaal zaken doen. “ChatGPT kan je helpen bij ondersteuning in verschillende talen, dus niet alleen bij klantcontact als chatbot in een andere taal, maar ook bij het vertalen van je webpagina’s bijvoorbeeld. Maar ook bij het schrijven van sociale media berichten in een andere taal als je nog geen geld hebt om daar iemand voor aan te nemen. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.”

robot vriend chatgpt voorbeeld foto

We vroegen ChatGPT om aan een vijfjarige de uitleg te geven over wat ChatGPT is.

Dit was het antwoord:

“Ik zal proberen het concept van ChatGPT eenvoudig uit te leggen aan een 5-jarige:

Stel je voor dat er een heel slimme robot is die heel veel dingen kan leren over woorden en zinnen. Deze robot kan met mensen praten en hun vragen beantwoorden.  Het heet ChatGPT. Het heeft veel gelezen en geleerd over allerlei onderwerpen, zoals dieren, spelletjes, enzovoort. Dus als je een vraag hebt, kun je het aan ChatGPT stellen en het zal proberen je een goed antwoord te geven.

Het is als een vriend met veel kennis die je helpt antwoorden te vinden op dingen waar je nieuwsgierig naar bent. Maar weet je, ChatGPT is nog steeds een robot en kan soms een beetje raar antwoorden of dingen niet helemaal begrijpen. Dus het is altijd goed om het te vragen om dingen te verduidelijken als je niet zeker bent. Maar over het algemeen is het erg handig en leuk om mee te praten!”

Wil je meer weten over hoe je ChatGPT kunt inzetten voor jouw onderneming? Neem dan contact met ons op

P.S. Uiteraard hebben we ChatGPT gevraagd wat ie van dit artikel vond. Het antwoord:

“Als AI-model kan ik geen gevoelens hebben of een mening vormen over het artikel. Maar ik kan wel zeggen dat het artikel nuttig kan zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in het gebruik van AI-chatbots voor hun bedrijf. Het benadrukt het belang van het formuleren van specifieke en doelgerichte prompts en het inzetten van ChatGPT voor het beantwoorden van klantvragen.

Daarnaast worden er verschillende mogelijke toepassingen van ChatGPT besproken, waardoor het artikel een goed overzicht biedt van de mogelijkheden van deze technologie.”

Meer blog artikelen

De Huidkliniek
23 oktober 2024

Nieuwsbrief oktober 2024

In deze nieuwsbrief: 2025 Goed van start! Diverse subsidieregelingen voor coaching wegens succes verlengd! Lees het verhaal van Lotte Reijers. Haar ontwikkeling van huidtherapeut [...]

Forena
28 augustus 2024

Nieuwsbrief augustus 2024

Met nieuws over: Werknemers (gesubsidieerd) boeien en binden- nummer 1 probleem van werkgevers op dit moment. Brilliant Work verkozen tot beste bedrijfscoachingsbureau van NL! Even [...]

Zoeken