Heb je het ook zo druk? Het lijkt wel een permanente status, we zijn allemaal heel druk, met mailtjes en appjes lezen, met vergaderen, met van alles. Onze dagen worden gevuld door dingen waar we op reageren zoals post, telefoontjes, verzoeken tot vergaderen of formulieren die moeten worden ingevuld.
Door al die drukte worden deadlines steeds minder vaak gehaald en raken onze “to do” lijstjes met wat we daadwerkelijk wilden doen nooit afgevinkt.
Dus is het zaak om niet druk bezig te zijn, maar slim. Even nadenken over wat we aan het doen zijn ipv gewoon maar te doen. Dus stel jezelf deze vragen:
Heeft wat ik aan het doen ben de hoogste prioriteit?
Kan iemand anders of een andere afdeling het doen?
Moet het überhaupt wel gebeuren?
Kan het op een handigere manier?
Moet het wel nu?
Twee voorbeelden:
Discussies, besluiten en acties die elke vergadering weer terug lijken te komen en waar geen vooruitgang in lijkt te zitten. Los dit op door duidelijke afspraken te maken over wat er gedaan wordt, wie het gaat oppakken en wanneer het klaar moet zijn. Documenteer dit en durf elkaar ook aan te spreken op hun verantwoordelijkheden.
Veel bedrijven besteden grote hoeveelheden tijd (en geld) aan marketing om nieuwe klanten te werven ipv het behouden van bestaande klanten. Het laatste is veel effectiever.
Wat ga jij vanaf vandaag doen om slimmer te werken?
Lizanne Jakobs
Oprichter Brilliant Work, Bedrijfscoach en adviseur
Wil je weten hoe je als organisatie ook slimmer kan werken? Bel ons even voor een vrijblijvend gesprek!