Hoe zet je een marketingstrategie op?

Dit is een vraag die ik heel veel krijg, zowel tijdens de workshops die ik hierover geef als van klanten tijdens een coachingstraject. Want continu en op de goede manier aan marketing doen is cruciaal voor bijna elk bedrijf, of je nu net begonnen bent of het bedrijf al heel lang bestaat. Wel zijn er een aantal verschillen natuurlijk afhankelijk van je sector, hoeveel klanten je al hebt, wat je verkoopt etc hoe je dit aan moet vliegen. Hier vijf top tips hoe je moet beginnen:

Wie is je klant?

Focus je op je klantgroep. Wie is je ideale klant, op welke locatie zitten ze, hoe groot zijn ze of hoeveel hebben ze te besteden etc. Je kunt je marketing tijd en geld maar een keer uitgeven, dus focus! Natuurlijk mag iedereen bij je kopen, maar als je speciaal aan deze mensen of zakelijke klanten je marketing budget spendeert dan verdien je dit het snelste terug

Druk je al heel helder uit wat je voor hen betekent?

Als je niet in kort en bondig kunt zeggen/schrijven wie je bedrijf is, wie je klanten zijn, wat je voor ze doet en waarom ze je nu van je moeten kopen, hoe moeten zij het dan weten? We worden zo overspoelt met reclame in allerlei vormen de hele dag door, dat je klanten een heel duidelijk beeld van je product/dienst/bedrijf moeten hebben.

Waar en hoe promoten

In plaats van je marketing boodschap te uiten waar je het altijd al hebt gedaan of wat jou goed ligt, denk aan wie je ideale klant is. Waar halen zij hun informatie vandaan? Alleen als dit aansluit heb je grootste kans op succes. Dus als je klanten op Instagram zitten en jij op LinkedIN, heb je een probleem. Of misschien moet je juist old school gaan met papieren flyers of opdruk op je (bedrijfs)auto.

De beste marketing is je bestaande klant!

Als je al klanten hebt, dan zijn zij de beste bron van extra omzet, bij veel bedrijven wordt hier niets aan gedaan. Zo heb ik jaren voor een bedrijf gewerkt dat vooral bekent stond om de dienst waar ze ooit mee waren begonnen. Inmiddels hadden ze nog 24 andere diensten/producten, dus dit pluggen bij bestaande klanten was de snelste manier om meer omzet te draaien. Als je maar een dienst of product hebt of je bestaande klanten kopen als zo veel mogelijk van je, vraag ze dan om aanbevelingen of namen van mensen die ook interesse zouden kunnen hebben in wat jouw bedrijf biedt.

Maak het SMART

Wat voor marketingplan je ook maakt, zorg dat het specifiek en meetbaar is. Een idee als “ik ga wat aan netwerken doen” zet geen zoden aan de dijk. Maar bijvoorbeeld “zoek binnen 7 dagen uit welke netwerkorganisaties er zijn in de buurt en wat ze kosten” is er wel een. En “bezoek dit kwartaal elke week minstens een netwerk evenement binnen een straal van 15 km” is er ook een. Beiden kun je zo in je agenda zetten, zodat je mooie marketingplan niet in een la beland. Want nog belangrijk dan het maken van het plan, is het uitvoeren ervan.

Succes!

Lizanne Jakobs is oprichtster van Brilliant Work, een bedrijfscoachings en -advies bureau met een team van ervaren krachten. Ze is drs in de Bedrijfscommunicatie en prijswinnend bedrijfscoach. Lizanne heeft vele jaren in (internationale) sales, marketing en management rollen gewerkt voordat ze als bedrijfscoach en adviseur aan de slag is gegaan. Brilliant Work biedt coachings, advies en training aan ondernemers en hun medewerkers. Voor ZZP & MKB zijn deze trajecten bijna altijd gesubsidieerd.

 

 

 

 

Schuiven naar boven

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Saul Janssen

Ik bel je graag om te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.

App ons