Als directie, MT of oprichters van een bedrijf heb je een bepaalde visie voor ogen. Maar hoe krijg je nu je medewerkers mee? Ik hoor deze vraag wel vaker, soms heeft het bedrijf al actief geprobeerd om de medewerkers achter hun plannen te scharen of achter gedrag te vertonen op het werk, soms is het vooral bij wensen gebleven en weinig actie. Dit is natuurlijk een heel complex vraagstuk, in dit blog zal ik toch alvast een tipje van de sluier lichten wat nu de belangrijkste stappen zijn.
1. Heldere visie
Is wat je voor ogen hebt super duidelijk en concreet voor je team? Hebben we het over wat professioneler zijn, wat klantgerichter, wat winstgevender? Of ben je heel concreet met waar je naar toe wilt. Snapt iedereen deze visie en vooral ook waarin die nodig en urgent is? Niets dodelijkers dan weer een ommezwaai van het management zonder gegronde reden. Bij elk traject beginnen we met een duidelijke doelenposter zodat voor iedereen zichtbaar is waar we de komenden jaren heen gaan in meetbare termen. En gaan we het gesprek aan met de medewerkers waarom deze visie er is, wat het nut er van is.
2. Duidelijke taak en rolverdeling
Is er voor iedere medewerker een duidelijke taakomschrijving met verantwoordelijkheden en te behalen doelen? Is die ook actueel? Is de medewerker het er mee is en heeft hij/zij de juiste houding, motivatie en vaardigheden om die uit te kunnen voeren? In de meeste MKB-organisaties ontbreekt het hier zeer aan. Mensen zijn ooit aangenomen op een bepaalde baanomschrijving maar zelden met duidelijke doelen (KPI’s). Ook schort het vaak een kijken of deze taak nog steeds past bij de medewerker, of die nog scholing of begeleiding nodig heeft en ook bij hun ambitie past.
3. Gedrag
Wat voor gedrag wil je in je bedrijf? Hoe ziet dat er concreet uit? En vertoon je dat als MT zelf ook altijd? Er wordt vaak met de vinger over en weer gewezen, de werkvloer wijst naar het management dat het beter moet en andersom. Beter gedrag moeten we allemaal vertonen, anders heeft het geen zin. Wil dat zeggen dat je altijd op je tenen moet lopen en perfect zijn als MT? Natuurlijk niet, maar wel zo veel mogelijk. En als je je beseft dat je steken hebt laten vallen, geef dat gewoon toe. Ik heb jaren geleden voor een bedrijf gewerkt waar “vertrouwen” een van de kernwaardes was en overal aan de muur hing. Helaas gedroeg de directie zich heel anders, er werd gelogen en bedrogen naar elkaar toe, naar hun familie en naar de klanten. Dan kun je van de medewerkers weinig motivatie verwachten dat zij zich wel altijd aan de regels houden. Gelukkig zien we steeds vaker dat ook MT leden zich hier heel kwetsbaar in durven op te stellen. Dat lijkt soms heel eng, maar wint je vaak veel meer respect van je medewerkers dan dat je je gesloten opstelt.
4. Moeilijke beslissingen nemen
Vaak is er wel een halfslachtig poging ondernomen om het bedrijf te veranderen, maar is het toch stukgelopen op moeilijke beslissingen. Soms moet je beslissen om bepaalde klanten op te zeggen die niet meer bij je bedrijf passen, om medewerkers te ontslaan die echt niet mee willen met verandering of complexe procedures veranderen die niet meer passen bij wat je medewerkers nodig hebben om goed te functioneren. Dit is cruciaal!! Dus kijk goed wat de obstakels zijn en hoe moeilijk of duur ook, ga ze aan. Ik hoorde laatst een mooie opmerking “zou je over een jaar willen dat je vandaag al was begonnen?”.
5. Team
Het is niet voldoende om een visie neer te leggen, te communiceren met je mensen en een aantal beslissingen te nemen. Bij alles wat je doet in het bedrijf moet je veranderingen doorvoeren. Dat kun je niet alleen, dus zorg dat je een team hebt uit verschillende lagen van je organisatie die ook mee willen in de verandering en laat ze input geven in hoe dit moet. De crux in dit team is om te zorgen dat ze anders zijn dan jij. Dus van een hele andere afdeling, met een hele andere stijl van communicatie of een andere persoonlijkheid. De mensen die op jou lijken krijg je toch wel mee, kies juist de mensen die anders zijn want die krijgen de rest van de organisatie mee.
6. Volhouden, volhouden, volhouden
Een echte verbeterslag maken in je bedrijf doe je niet in een keer, dat vergt tijd. Bovendien kun je wel in weinig tijd veel veranderingen doorvoeren, maar is de kans groot dat na verloop mensen toch weer terug gaan vallen in oude patronen. Dus zorg dat je altijd, bezig bent met stappen 1 t/m 5, continu meet op kwalitatief en kwantitatief niveau of je doelen zijn bereikt en de mensen mee gaan.
7. Laat je begeleiden door een professional
Dit lijkt misschien wat eigenbelang geschreven door een bedrijfscoach, maar een echte organisatieverbetering kun je zelden zelf. Er zullen altijd wat medewerkers zijn die je niet in je gezicht zeggen waarom wat jij wilt nooit gaat lukken of wat ze echt denken. Vertrouwelijke gesprekken met een bedrijfscoach helpen hier enorm bij. En een goede bedrijfscoach zal je ook eerlijke kritiek geven die je niet hoort van een klant (waarom zouden ze, als ze je bedrijf niet goed vinden dan gaan ze wel weg), van je echtgenoot (die heeft wel wat beters te doen dan urenlang te sparren over je bedrijf), of je medewerkers (te kritisch en ze zijn bang voor ontslag of verlies van hum bonus/promotiekansen). Bovendien heeft een goede bedrijfscoach ervaring met dit soort trajecten waardoor het beter en makkelijker gaat.
8. Kijk naar kosten en subsidie
Niemand wil graag kosten maken voor zo’n traject, maar kijk ook wat het je oplevert. Als je door gedragsverandering in je bedrijf 10% meer omzet en 12% meer winst zou draaien per jaar en doe dat keer 10, wat levert het je op? Of hoeveel minder gestress en geklaag zou er zijn in je bedrijf en wat is die positieve verandering je waard? Bij Brilliant Work zijn de meeste trajecten die we uitvoeren met subsidie. Ook op het vlak van verbetermanagement. Dus vraag ons vrijblijvend of er in jouw geval ook subsidie mogelijk is, dat scheelt vaak 50-80% in de kosten.
Auteur:
Lizanne Jakobs, Oprichtster van Brilliant Work. We zijn verkozen tot beste MKB coachings- en adviesbureau van Nederland voor 2019.