Op een fiets met achthoekige wielen is het niet echt lekker rijden. Toch werken organisaties vaak in de praktijk zo. Als je scores zou moeten geven voor het bedrijf of de instantie waar je voor werkt, zouden ze dan hetzelfde scoren op bijvoorbeeld:
Strategie en richting
Verkoop en marketing
Teamwerk
Financien
Systemen en processen
Tevredenheid medewerkers/klanten
Zet deze scores in een spinnewiel, dan krijg je het onderstaande plaatje. Een heel hoekig wiel! Belangrijk is het dus om als directie of management te kijken naar daar waar de laagste scores zitten om weer een balans te krijgen.
De neiging is bij veel organisaties om meer output te willen, zoals hogere omzet of productiviteit. En die op te krikken van een 7 naar een 9. Maar het kan heel goed zijn dat het knelpunt daar niet ligt, maar bij finance, systemen of teamwork die misschien maar een 5 scoren.
Stap twee is om een visie op te stellen hoe de organisatie er in de toekomst uit moet zien en te bekijken of je daar kunt komen met je huidige scores op het wiel. Stap drie is het opstellen van een actieplan hoe dit allemaal verandert kan worden. Voor sommige organisaties misschien een kort lijstje, voor anderen heel lang. Wanneer ga jij hiermee aan de slag?
Lizanne Jakobs
Oprichter Brilliant Work, Bedrijfscoach en adviseur
Wil je dit graag samen met ons doen? Neem even contact op!