Jan Willem Temmink

Export coach / Duitsland expert

Jan Willem (1957) heeft projectmatig in Duitsland en Nederland in uiteenlopende managementfuncties gewerkt. De rode draad is steeds export- en marktontwikkeling. Parallel heeft hij in de avonduren zijn coachingspraktijk opgezet. Jan Willem gebruikt daarbij een onderzoeksresultaat van Nijenrode Business University: bedrijven met een differentieel concurrentievoordeel bereiken betere financiële resultaten. Dit heeft geleid tot een unieke strategie voor blitz-scaling: internationaal versneld opschalen voor scaleups en grownups. De basis is een adressenbestand met 100+ internationale venture capitalists/private equity investeerders.

Met zijn werkervaring in de mediasector weet hij op het juiste moment een influencer in te schakelen en/of te kiezen voor free-publicity in online en print. Verder heeft Jan Willem tijdens corona verschillende Duitse retailers geassisteerd bij hun omnichannel-aanpak. Dit betekent de versnelde uitrol van een webshop op basis van headless E-Commerce. Steeds vaker coacht hij ondernemers bij cross-border bedrijfsovernames. Dit is een integrale aanpak: vanaf search tot en met de integratie van bedrijfsonderdelen om ook daadwerkelijk synergie te behalen. Opdrachtgevers zijn vnl. actief in IT, maakindustrie en deels ook FMCG. Maar ze hebben allen één doel: omzetgroei! Via de acquisitie van klanten en/of strategische bedrijfsovernames. Jan Willem werkt volgens het motto ‘there is no business like new business!’.

Educatie

  • HBO – Bedrijfskunde met aanvullende sales- en marketingtrainingen (o.a. NIMA)

Werkervaring

  • Vnl. in b2b-organisaties, deels in Duitsland (TELL, IBR Systems) en deels in Nederland (Reed Business Information, Mercedes-Benz en Stork Technical Services)

Verborgen talent

Verborgen talenten komen met name naar voren in complexe bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld (grensoverschrijdende) bedrijfsovernames. 

Favoriete superkracht

Favoriete superkrachten ontstaan als de opdrachtgever en ik op volstrekt dezelfde golflengte zitten qua strategie voor internationalisering en marktbewerking. Hier ontstaat de optimale synergie!

Mijn insteek

De basis bij internationalisering (ook naar Duitsland) is steeds een gedegen marktanalyse. Online research en klantcontacten vormen een belangrijk basis. 

Neem gerust
contact met ons op

Benieuwd naar de mogelijkheden rondom business coaching voor jouw bedrijf? Je bent altijd welkom voor een vrijblijvend adviesgesprek.