Onlangs zijn Pam en Tjitske van De Schoolpleinvergroeners bij ons van start gegaan met het Startversneller traject. De Startversneller heeft er zelfs een mooi artikel over geschreven. Leuk om onze klanten zo in het zonnetje te zien, dat verdienen ze! Lizanne Jakobs en Renate Termaat van Brilliant Work zijn de Startversneller coaches die ze begeleiden en ze doen dat met heel veel plezier. Pam en Tjitske hebben een uniek bedrijf met een fantastisch doel en zijn ook echte ondernemers die de schouders er onder zetten.
Lees hieronder het volledige artikel:
Groene schoolpleinen zorgen voor blije kinderen die beter presteren
Groene schoolpleinen zorgen ervoor dat kinderen meer sociaal gedrag vertonen en beter presteren, zeggen Tjitske Westra en Pam Post. De initiatiefnemers van De Schoolpleinvergroeners ondersteunen scholen, bso’s en kinderdagverblijven met het vergroenen van hun grijze pleinen, waardoor ‘enorme winst’ te behalen is. “Een groen schoolplein geeft kinderen de mogelijkheid om te leren van de natuur. Kinderen gaan met meer plezier naar school en er is minder pestgedrag,” zeggen de oprichters. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat natuurlijke elementen de ontwikkeling van kinderen positief beïnvloed en de psychosociale, cognitieve en motorische ontwikkeling stimuleert. “We streven naar een generatie kinderen en tieners die opgroeit met alleen maar groene pleinen.” Oost NL ondersteunt de jonge ondernemers via De Startversneller.
Natuurlijke leermomenten
Dat een groen plein alleen maar voordelen heeft, is volgens Westra en Post logisch. “Als kind kun je op een natuurplein lekker uitrazen, een frisse neus halen, écht spelen en plezier maken. Weer in de klas zijn de kinderen veel rustiger en kunnen ze zich beter concentreren.” De dames wisselen elkaar af en vullen elkaar aan: “Het mooie van de natuur is, dat het heel dynamisch is. Water bijvoorbeeld. Al spelende leren kinderen: als je water duwt, duwt het terug. Een blaadje blijft in water drijven, een takje ook, maar een steentje niet. Het zijn leermomenten die de natuur uit zichzelf biedt. Het spel op een groen plein is dynamischer en creatiever, het stimuleert kinderen om te bewegen.” De speeltoestellen worden gemaakt van circulaire materialen. Naar schatting wil landelijk 15% van de scholen hun pleinen vergroenen. Een groen schoolplein mag zich overigens groen noemen, wanneer het bijdraagt aan de biodiversiteit en natuurlijke elementen bevat zoals bomen, struiken, boomelementen, zand, water, bloemen, vijvers, gras, natuurlijke beschutte plekjes, moestuinen, amfitheater en dieren.
Mix grijs en groen
Moeten alle pleinen veranderen in parken en bossen als het aan De Schoolpleinvergroeners ligt? “Zeker niet, je moet een combinatie maken: Niet helemaal grijs en ook niet helemaal groen. Kinderen moeten ook met karretjes kunnen rondrijden.” Als onafhankelijke partners ondersteunen zij scholen met het maken van keuzes die financieel haalbaar zijn, en passen bij de pedagogische visie van de school. “De kosten voor aanleg zijn meestal niet het probleem. De onderhoudskosten kunnen een struikelblok vormen maar wij zorgen ervoor dat ze niet met hoge kosten opgescheept blijven zitten.” Voor scholen zijn er subsidiemogelijkheden, maar ‘dat verschilt erg per gemeente’. Veel gemeenten staan er voor open mee te financieren, weten Westra en Post.
De vergroeners leggen uit wat het betekent dat een plein moet passen bij de ‘pedagogische visie’ van een school: “Bijvoorbeeld: Op een Montessorischool is het onderwijs zo georganiseerd dat de oudere kinderen de jongeren helpen, en omgekeerd. De groepen werken door elkaar heen. Dat zie je op ons plein terug. We maken geen specifiek kleuterdeel. Leerlingen van groep 8 kunnen hun eigen spel spelen op dezelfde plek waar ook kleuters spelen.”
Minder brandjes blussen
Heb je als meester of juf nog wel het overzicht op een plein met paadjes, watertjes en bosjes? “Een groen schoolplein is eerst best spannend voor juffen en meesters, je hebt inderdaad wat minder overzicht. Maar leerkrachten vertellen ons dat ze veel minder brandjes hoeven te blussen! Er zijn minder ruzies, er wordt minder gehuild en ze hoeven veel minder vaak in te grijpen.”
Initiatiefnemers ‘behoorlijk goede mix’ samen
De Arnhemse moeders kennen elkaar via de basisschool van hun kinderen en besloten samen de grijze pleinen aan te pakken. Met Westra’s onderwijsachtergrond en Posts ervaring als ontwerper en psycholoog vormen de dames naar eigen zeggen samen een ‘behoorlijk goede mix.’ Westra kan een school en diens leersysteem snel doorgronden en Post weet welke ontwikkelingen kinderen doormaken.
Hulplijnen via De Startversneller
Via een vriendin van de kookclub kwam Westra in aanraking met De Startversneller. “We waren echte starters, onervaren. De coaches van De Starversneller gaven ons gevraagd en ongevraagd advies, over hoe je een bedrijf moet runnen, daar hebben we veel aan gehad. Met ondersteuning van een coach hebben we ook een marketingplan gemaakt en tips gekregen over social media en de website.” Het mooie van De Startversneller vinden de ondernemers dat je zelf je coach kunt kiezen: “Je weet zelf waar je hulp bij nodig hebt. Wij hebben ieder een coach. Twee hulplijnen.” Oost NL kende de coachingsvoucher toe aan de onderneming. “Het contact met Oost NL was heel persoonlijk. Je denkt dat je misschien in een logge organisatie terecht komt maar dat is helemaal niet zo. De lijnen zijn kort en het contact was heel direct en persoonlijk. Dat was heel fijn, we hadden één contactpersoon. En de adviezen zijn op maat, iedere ondernemer is anders.”
Bron: De Startversneller